Barion Pixel

Számolj le a halogatással!

Van olyan feladat, ami elől menekülsz? Amiről tudod, hogy már nagyon meg kéne csinálnod, mégis halogatod? Miért van ez?

#1 OK: Félelem

– Félelem attól, mit fognak szólni hozzá: néhányszor már megégetted magad, kritizáltak, beléd kötöttek, kinevettek, és most már a legjobb ötleteidet is felülbírálod, nem mered megírni.
– Félelem attól, hogy nem lesz tökéletes: nem akarsz hiányos munkát kiadni a kezedből, azt akarod, hogy amit csinálsz, az jó legyen.
– Félelem attól, hogy nem tudod elég jól, és emiatt gyenge lesz a végeredmény, mindenki látni fogja, “rá lesz írva”, hogy ez egy kezdő műve.
– Félelem a visszautasítástól: igen, lehet olyan, hogy visszautasítanak.
– Félelem a konfliktustól: nem mersz elintézni egy telefont, mert mi lesz, ha vitatkozni kell, ha a másiknak ellenvetései lesznek, ha nemet mond, és te azt nem szereted. Van, aki krónikusan fél minden olyan helyzettől, ahol konfrontálódnia kell, jobban szereti a békességet. De vállalkozóként lehetnek olyan helyzetek, amikor ki kell állnod magadért, fel kell szívnod magad, és elintézni egy-egy nehezebb beszélgetést, egy kellemetlen telefont, vagy mondjuk nemet mondani valakinek. Hosszú távon ennek az lehet a megoldása, ha keresel magad mellé egy olyan munkatársat, akinek éppen ez az erőssége, aki nem fél nemet mondani. Rövid távon azonban kénytelen vagy levetkőzni a konfliktusoktól való félelmet. Ez egyszerűbb, mint gondolnád: intézd el gyorsan! Szívd fel magad, és legyél túl rajta minél gyorsabban. Minél tovább tologatod, gondolkodsz rajta, annál rosszabbul fogod érezni magad miatta. Akkor már jobb túlesni a kellemetlen hívásokon, e-maileken, megbeszéléseken.

Mi a félelem? Reakció valamire, amit fenyegetőnek gondolsz. Gyakran azért halogatunk, tologatunk, mert nem látjuk át, hova tart a dolog, vagy pedig csak a legrosszabb végkifejletre készülünk fel. Nem is attól félsz ilyenkor, ami történni fog, hanem attól, amit ez majd benned, a magadról alkotott képedben okoz.
A megoldás: Csinálni! Belevágni és tapasztalatot szerezni. Kikapcsolni a túlagyalást, a filózást azon, mi lesz, kipróbálni magad újabb és újabb területeken, tapasztalatokat szerezni, újra meg újra felállni, leporolni magad és menni tovább. Gyakorolni és egyszer csak azt veszed majd észre, hogy egyre jobban csinálod.

#2 OK: Tévhitek

– “Ez már volt”: Hányszor van az, hogy valamit azért nem írsz meg, mert már volt, már írtál róla. Csakhogy az olvasóid erről nem tudnak, “újszülöttnek minden vicc új”, és a régieknek sem árt néha az ismétlés. Nyugodtan megírhatod ugyanazt a témát más szempontból, készíthetsz összeállításokat a régi cikkeidből, rajtad kívül ez senkit nem izgat majd.
– “Nincs rá szükségük”: Ha értesz a szakterületedhez, akkor sok újat tudsz mondani az olvasóknak, nekik szükségük van rá. Más kérdés (és itt megint visszajutottunk az önbizalom-problémához), hogy ha magaddal nem vagy jóban, te viszont érezheted úgy, hogy nincs szükségük másoknak arra, amit kínálsz, nem elég jó.

Ezt úgy tudod leküzdeni, hogy tartod a kapcsolatot a vevőiddel, beszélgetsz velük, véleményt kérsz tőlük. Ha még kezdő vagy és nincsenek vevőid, vagy egy új termékedről szeretnéd megtudni, elég jó-e, adj belőle tesztpéldányt néhány ismerősnek, és kérj tőlük véleményt, ötleteket.

#3 OK: Nincs energiám

Néha fel kell töltődnöd. Minél intenzívebb, amit csinálsz (és vállalkozónak lenni elég intenzív munka), annál több figyelmet kell fordítanod arra, hogy ne csak adj, adj, hanem magadhoz is vegyél. Céltalan netezgetéssel pedig nem lehet feltöltődni. Menj el a gép elől! Sétálj egyet, hallgass zenét, olvass egy jó könyvet, menj ki a szabadba, sportolj! Találd meg, mi az, ami újra feltölti az elemeidet! 🙂

#4 OK: Nem tudom

Ha csak gondolkodsz rajta, nem is fogod tudni. Tanuld meg, aztán menj és próbáld ki! Szerezz valós tapasztalatot! A vállalkozás, a marketing nem az a dolog, amit elég elméletben megtanulni. Ezt csinálni kell ahhoz, hogy jobban tudd. A te iparágadban, a te vevőiddel kell letesztelned, kipróbálnod, kialakítanod a saját módszereidet. És ehhez folyamatos tanulásra van szükség. Mindig van olyan új terület, ahol éppen fejlődnöd kell. Én például éppen most jelentkeztem egy tartalommarketing témájú konferenciára, mert érdekelnek az új trendek. Londonba azért utazom, hogy könyvmarketinget tanuljak, közben családterápiás módszereket is elsajátítok egy francia szakembertől, hogy a szakmámban is fejlődjek. Mindig azt tanulom, amiről úgy érzem, aktuálisan szükségem van rá ahhoz, hogy szakmailag továbblépjek.

Ne aggódj: csináld!
Ez a halogatás leküzdésének a titka!

Vida Ági

Forrás: Gazdagmami

Ki az a Kozma Rita?

Legolvasottabb cikkek

Shop

Kapcsolódóbejegyzések

Ezek is érdekelhetnek: