Barion Pixel

Elkészült a honlapod, elindult a blogod: De honnan lesznek rajta látogatók?

Hú, eljött a nagy pillanat: elindult az első blogod, elkészült az első weboldalad, végre megnyílt a webáruházad. És most hogyan tovább? Hogyan találnak rá a vevők?

Sokan ilyenkor csak várnak, várnak, hátha a keresőből megtalálják majd az oldalt. Mások az ismerősök között terjesztik. Megint mások céges Facebook-oldalt készítenek, és elkezdenek posztolni. Sokan vannak, akik mindenhol terjesztik a linkjüket, fórumaláírásban, e-mailben, a tájékozatlanok hozzászólás-spamben, az okosabbak a témához kapcsolódó hozzászólásokban. Ez azonban rengeteg munka, alig hoz eredményt, sőt még rontja is az éppen csak épülgetni kezdő hírnevedet.

Sokan vannak azok is, akik minden lehetőséget megragadnak arra, hogy ismertséget szerezzenek: elindulnak minden honlap- és blogversenyen, beteszik a linket az e-mail aláírásukba, a névjegyükbe, rendezvényekre járnak és bemutatkoznak, nyereményjátékot szerveznek, partnereket keresnek.

Ezek alapvetően nem rossz módszerek, de a fő gond velük az, hogy esetlegesek és véletlenszerűek. Nem tudhatod, melyiknek milyen eredménye lesz, nem igazán mérhető az eredmény, és rengeteg utánajárás és munka van bennük. Ahhoz, hogy a vállalkozásod stabilan és megbízhatóan fejlődjön, hogy folyamatosan, kiszámíthatóan legyenek vevőid, ennél többre van szükség. Mit kell tenned?

1. lépés: Határozd meg a célcsoportot!
Még akkor is tudnod kell, milyen célcsoportjaid vannak, ha úgy gondolod, a terméked mindenkinek jó. Gondolj bele, ha van egy puskád, nem tudsz vele egyszerre mindenkire lőni. A pontos célzás nemcsak olcsóbb és könnyebben kommunikálható, de a céged arculatát, pozicionálását is meghatározza.

Tehát:
– Írd le, kiknek lehet hasznos a terméked!
– Mire tudnák használni?
– Miért lenne jó a terméked nekik?

Ha ez megvan, akkor tudsz továbblépni a következő szintre:

2. lépés: Hogyan használja az internetet a célcsoportod? Hol találod meg őket?
– Van valamilyen egyértelmű problémájuk, amit beírnak a keresőbe? Amire választ keresnek?
– Milyen oldalakat olvasnak? A témához kapcsolódó oldalakon elérhetőek? Ha hírportált olvasnak, melyiket nézik inkább?
– Milyen szokásaik vannak? Van valamilyen hobbijuk? Milyen zenét hallgatnak vajon? Milyen könyveket olvasnak?
– Milyen magazinokat olvasnak? Néznek rendszeresen tévét? Melyik csatornákat nézik? Melyik műsorokat? Milyen rádióműsorokat hallgatnak vajon?
– Milyen eszközzel interneteznek? Mobilon? Asztali gépen? Tableten? Milyen alkalmazásokat használnak?

Ha ezeket a kérdéseket megválaszolod, megtudod, hol lehet elérni a célcsoportot az interneten, hol találod meg őket. Hogyan tudhatod meg ezeket?

Első körben a józan paraszti észt ajánlom. Ha pedig a fantáziádat már kimerítetted, akkor például a Google Kulcsszótervező Eszköz segít megmondani, hogy az egyes szavakra, kifejezésekre keresők, mire keresnek még, a Google Trendsből megtudhatod az egyes szavakra keresők demográfiai adatait is, a Facebook Audience Insights segítségével pedig sokat tudhatsz meg arról, hogy az egyes oldalaknak kik a lájkolói, de érdemes statisztikák, infografikák után is kutakodni a keresőben, sok hasznos információt megtudhatsz így a célközönségedről. Ezek az adatok akkor is a hasznodra lesznek, ha elsősorban ingyenes eszközökkel szeretnél látogatókat szerezni, és akkor is, ha hirdetni fogsz.

3. lépés: A stratégia
A látogatószerzéshez nem elég néhány eszközt véletlenszerűen kipróbálni. Ahhoz, hogy jól működjön a látogatószerzésed, stratégiára és kitartásra van szükség.

Két lehetőséged van:

1. Kezdettől fogva hirdetsz, így építesz fel egy olvasótábort, és csak később kezded ingyenes eszközökkel bővíteni a látogatószerző tervedet.
2. Ingyenes eszközökkel indulsz, és csak később kezdesz hirdetni, amikor már van bevételed.

Ha az utóbbit választod, akkor pénz helyett sok munkát és kitartást kell befektetned, hogy stabil látogatottság alakuljon ki az oldaladon.

Annak idején, kilenc évvel ezelőtt az induló blogomra minden egyes nap feltettem egy blogbejegyzést. Keresőoptimalizáltam és tudatosan regisztráltam az oldalt a linkgyűjteményekbe minden egyes nap az első hónap folyamán. Az első 4 hétben naponta 5-10 látogató fordult meg az oldalon. 1 hónap után az egyik nap 86 látogató látta. Hurrá! Mára naponta átlagosan 12.000 ember olvassa az oldalt úgy, hogy egyáltalán nem hirdetem. Ők azok, akik a keresőből jönnek. Ha az első 3 hét után abbahagytam volna, mondván, nem hozott elég gyorsan eredményt, soha nem jutok el idáig.

Ma sokkal könnyebb gyorsan látogatókat szerezni az oldaladra, ugyanis míg régebben szinte csak a keresőből érkező forgalomra hagyatkozhattál, a közösségi oldalak ma sokkal gyorsabban, több látogatót hozhatnak, ha ügyesen használod őket.

Ha nincs pénzed hirdetésre, a legfontosabb a jó tartalom.

Akár keresőből szeretnél sok látogatót szerezni (ez akkor hasznos, ha a célcsoportod problémái egyértelműen azonosíthatóak, és azokra rá is keresnek a Google-ben), akár a közösségi médiából (ez különösen akkor hasznos, ha tömegterméked van, amit nem kell sokat magyarázni a célcsoportnak, vagy ha a célcsoport nem keresi tudatosan a megoldást a problémájára), jó tartalomra mindenképpen szükséged lesz.

A jó tartalom nemcsak szakmailag jó, hanem az olvasó szempontjából is:

– jól olvasható,
– gyorsan áttekinthető,
– gyakorlatias,
– nem finomkodik, konkrétan adja át a tudást,
– a cím, az alcím és a lead (rövid összefoglaló a cikk elején) “eladja” az írást, annyira érdekes, hogy az olvasó tovább olvas.

blogolas-otletek-1024x533

Ahhoz, hogy minél jobb eredményeket érjél el, érdemes folyamatosan elemezned a saját statisztikáidat, így egyre jobb tartalmakat írhatsz:
– Melyek voltak a leginkább megosztott tartalmaid korábban?
– Milyen címsorokra kattintottak a legtöbben?
– Melyik témát nyitották meg többen a hírlevélben?

Sok okosat mondhatnék még a jó írásról, de az igazság az, hogy gyakorolni kell. Az elsők senkinek nem sikerülnek igazán jól, de minél többet írsz, annál inkább ráérzel majd, hogyan kell a te olvasóidnak írnod, hogy megértsék, alkalmazni tudják, hasson rájuk, szívesen osszák tovább. Ez az, amit nem lehet úgy megtanulni, hogy másokról próbálod másolni, hogyan csinálják, ezt csak a gyakorlatban tudod egyre tökéletesebbre csiszolni.

Írj tehát rendszeresen! Lehetőség szerint olyan témákról, amelyek a célcsoportod fő kérdései, amelyek a fejében járnak.

Tipp: Írd össze a legtipikusabb 10 kérdésüket a témával kapcsolatban, és erről szóljon az első 10 blogbejegyzésed!
Ha rendszeresen írsz, a keresőből egyre több látogató talál majd rá az oldaladra.

És persze nemcsak írva készíthetsz tartalmat, hanem készíthetsz podcastokat, videókat, csinálhatsz rendszeresen élő bejelentkezéseket, kitehetsz saját fotókat (Pinterestre, Instagramra, Facebookra), készíthetsz letölthető, kinyomtatható tervezőket, színezőket, naptárakat, recepteket, checklisteket: minél változatosabb a tartalmad, annál jobb!

De önmagában a tartalom még nem elég. Ahhoz, hogy kihozd egy-egy tartalmadból a maximumot, el is kell “adnod” az olvasóknak, hogy olvassák el:

– Tedd ki a Facebook-oldaladra! De ne csak a linket úgy magában, hanem írj hozzá egy rövid, egymondatos kis beharangozót is (nagyjából annyit, hogy miben segít a cikk, és kinek szól). Hatásosabb, ha cselekvésre is buzdítasz az ajánló végén, pl. “Olvasd el most!”, “Kattints ide:” És még hatásosabb, ha a linket ott hagyod a cikk végén, és a Facebook által felkínált előnézetben is. Az előnézetbe a Facebook az oldal címét és első sorait teszi bele, ha akarod, ezt ilyenkor rákattintva még hatékonyabbra írhatod át.

– Készíts kiemelt képet, amit illessz be a cikkbe – ez fog majd megjelenni a Facebookon is a linkkel együtt! (Többen osztják meg a cikket, ha kép is van hozzá.)

– A cikk végére az oldaladon írd oda, hogy ha tetszett, akkor osszák meg! Az a tapasztalatom, hogy egyrészt, ha megkéred az olvasókat a megosztásra, akkor többen osztják meg, másrészt, ha nincs lájk gomb, csak megosztás van, több spontán megosztás jön, mert így akinek tetszik és komolyan tetszik, az megosztja a Facebookon a cikket, így többen látják, mintha egyszerűen csak sokan lájkolnák a cikket.

– A kész cikket oszd meg Pinteresten, és tedd ki az Instagramodra is, hogy elkészült (tedd be a linkjét a bióba vagy használj linkrövidítőt és a rövid linket másold be a képhez a szövegbe!)

– Építs kezdettől fogva hírlevéllistát, így az új bejegyzéseidet ki tudod küldeni a feliratkozóknak is! (És meg is kérheted őket, hogy ha tetszett a cikk, küldjék tovább, ez is hozhat új látogatókat).

A tartalomfejlesztés nagyon jó módszer, azonban tudnod kell róla, hogy hosszú távra szól. Kicsi az esélye, hogy azonnal sok embert érsz el vele, viszont lassan, de biztosan növekvő látogatottságot eredményez.

A stratégia másik felébe tartozik a hirdetés, ami fizetős, viszont azonnali megoldást jelent. Ha 15 vagy 20 évvel ezelőtt kezdtél volna vállalkozni, a hirdetés rengeteg pénzedbe került volna, most viszont a Google és a Facebook mérhető, optimalizálható hirdetéseinek révén fillérekért érhetsz el nagy tömegeket, vagy akár pontosan azt a szűk célcsoportot, akit szeretnél elérni. Nincs ma ennél gyorsabb és olcsóbb módszer egy új honlap elindítására és az első vevők megszerzésére. Ha biztosra szeretnél menni, ha mihamarabb szeretnél vásárlókat, bevételeket, akkor elkerülhetetlen, hogy hirdess.

Forrás: Gazdagmami.hu

Ki az a Kozma Rita?

Legolvasottabb cikkek

Shop

Kapcsolódóbejegyzések

Ezek is érdekelhetnek: