Barion Pixel

“Bejött neki”, avagy lehet-e elsőre szerencséd az üzleti ötleteddel?

Sok vállalkozás nem indul el, mert a leendő vállalkozó nem találta meg a jó üzleti ötletet. Vagy úgy érezte, nem jó az ötlete. És sok vállalkozás bukik meg azért, mert nem elég jó az ötlet. De milyen is a jó ötlet? Baj-e, ha hibázunk?

Sokan ott rontják el, hogy már az első ötletet zseniálisan akarják kitalálni. Terveznek, utánajárnak – és a végén annyira sok adatuk van, hogy az egészet túlságosan komplikáltnak látják, és inkább bele sem kezdenek.

Az alapötlet pedig a legtöbb vállalkozásban pofonegyszerű. Ha megnézed azokat a cégeket, amelyek nagy sikert értek el, az alapötlet többnyire olyasvalami, ami már régen ott volt a piacon (valaki vagy valakik már csinálták), amire már volt egyfajta igény, de az adott cég ezt a meglevő igényt másként vagy sokkal jobban tudta kiszolgálni, illetve tömegessé tudta tenni, el tudta terjeszteni.

Az érintőképernyőt nem az Apple találta ki. A kávézó ingyen wifivel nem a Starbucks találmánya volt, és nem ők voltak az elsők, akik minőségi kávékat adtak el az USA-ban. A közösségi oldalakat nem a Facebook találta ki. A keresőt nem a Google és a webáruházat nem az Amazon. De ők voltak azok, akik:
– beletették azt a kis (sok) pluszt, amitől használhatóbb, értékesebb lett az alapötlet,
– ismertté tették, elterjesztették az adott “terméket”.

Egyik vállalkozás története sem nyílegyenes. Az ötlet csiszolásában ugyanis nagyon nagy a tapasztalat szerepe mind a termékfejlesztés, mint a marketing oldaláról, és ezt csak menetközben lehet megszerezni. Ezért fordulhat elő, hogy elméletben tökéletesen működő vállalkozások végül megbuknak.

Szemben az általános vélekedéssel, ami szerint a jó üzleti ötlet:
– egy teljesen egyedi ötlet, ami előtte nem volt még sosem,
– olyasmi, amit mások nem csinálnak még (de legalábbis ne legyen nagy konkurencia),
– egy vadonatúj, szűz piacon, ahol még nincs senki.

Csakhogy egy olyan terméket, amit még nem ismer a piac, és nincs rá igény, nagyon drága és hosszú bevezetni – ez csak rutinos és nagy kezdőtőkével rendelkező vállalkozóknak való terep!

A tapasztalat azt mutatja, hogy egy kezdő kisvállalkozás sokkal könnyebben tud nyereségessé válni egy olyan piacon,
– ahol sokan nyüzsögnek,
– ahol költenek a vásárlók,
– ami fejlődőben van.

De persze mindezt nem lehet szigorúan matematikai alapon meghatározni. A jó ötlet attól kel életre, hogy van benne valami igazán egyedi, megjegyezhető.

Mitől lesz egyedi az ötlet?

1. Más célcsoport, mint eddig
Az egyik legkézenfekvőbb megoldás, ami nemcsak az üzleti ötletedet teszi életképessé, de a pozicionálásodban is sokat segít, ha jól választasz célcsoportot. Azaz: egy meglevő szolgáltatást/terméket olyan célcsoportnak kínálsz, amelynek szüksége van rá ÉS ami az eddigiektől eltérő, szokatlan. Pl. “angoloktatás kezdőtől a haladóig, gyerektől az aggastyánig” helyett “üzletiangol-oktatás vállalkozóknak”

2. Olyan formában árulod, ahogyan eddig senki
Néhány ötlet arra, hogyan lehet egy terméket vagy szolgáltatást más formában eladni:
– havi előfizetéses rendszer,
– online oktatás,
– csomagajánlat,
– klubrendszer,
– ingyenes (vagy filléres) a termék, fizetősek a kiegészítők, a pluszszolgáltatások (pl. fapados légitársaságok)

3. Szokatlan terjesztési mód
Pl. automatából lehet megvenni, vagy olyan boltláncban, ahol megfordul a célcsoport, de ezt a fajta terméket még nem vitte oda senki, mint a bor a könyvesboltban.

És persze nem elég, ha a pozicionálás érdekes, ki kell találni azt is, hogyan teszed ismertté a terméket.

A marketingötletek

A marketingötletről mindenkinek az jut eszébe, hogy ki kell találni valami kreatívat és vicceset, amire odafigyelnek az emberek, és majd akkor dől a lé. Ez a legkevésbé hatékony és egyben a legdrágább módja az eladásnak. Az a marketing, amivel egy kisvállalkozás életben tud maradni, olyan marketing, ami vevőket hoz a számára. Mégpedig rendszeresen és kiszámíthatóan. Ehhez pedig nem valami nagyon kreatívra van szükség, hanem egy rendszerre, ami egyszerű, kicsi lépésekből épül fel. Mint pl. ez a nagyon egyszerű minirendszer:
1. A látogatók bejönnek a honlap nyitólapjára
2. 20% feliratkozik a hírlevélre
3. A feliratkozók 5%-a az automata kampányban 1 hét múlva vásárol átlagosan 5000 Ft értékben.

Ezt a rendszert lehet aztán tovább bővítgetni:
– Több látogatót szerezni (pl. egy új hirdetéssel)
– Hatékonyabbá tenni a feliratkoztatást (pl. szegmentálni a célcsoportot, az egyes csoportoknak külön feliratkozóoldalakat készíteni, az egyes feliratkozóoldalakat külön-külön hirdetni, ezzel akár 90% feletti feliratkozási arány is elérhető)
– Több és hatékonyabb kampányt küldeni a feliratkozóknak
– A saját hírlevéllista mellett beindítani egy vevőszerző csatornát is, például kiállítani egy bizonyos rendezvényen, ingyenes tréningeket tartani, amiknek a végén értékesítesz, viszonteladói hálózatot kiépíteni stb.

Semmi különöset nem csinálnak, csak van egy rendszerük egyszerű elemekből, és ezt ismétlik újra meg újra meg újra minden évben. A jó rendszer folyamatosan, kiszámíthatóan, javíthatóan hozza a vevőket, és szemben a “hű de kreatív” reklámmal, amit a konkurensek gyorsan lemásolnak, ezt már nem lehet “csak úgy” kifigyelni és másolni.

Ha a többiek sémákban gondolkodnak, te pedig rendszerben, mindig te fogsz győzni: ilyen a jó marketingötlet!

Vida Ági

Forrás: Gazdagmami

Ki az a Kozma Rita?

Legolvasottabb cikkek

Shop

Kapcsolódóbejegyzések

Ezek is érdekelhetnek: