Szeretnék elindulni, de nincs ötletem…

Plus Size magazin, Plus Mami rovat

“Szeretnék elindulni, de nincs ötletem…” – ez kedvenc kifogásom, amit vállalkozáson gondolkodó emberektől hallok.

Valójában ilyenkor nem arról van szó, hogy egyáltalán nincs ötleted, hanem arról, hogy sok ötleted van, de lebeszéled magadat róluk. Az egyik ezért nem jó, a másik azért nem, többségében talán nincs is rá valódi indokod, ami miatt elveted őket, inkább csak bizonytalan vagy. De mitől is jó egy vállalkozási ötlet?

A jó vállalkozási ötlet nem attól jó, hogy egyedi és ilyen még nincs, hanem attól, hogy van egy éhes tömeg, akinek szüksége van rá, egy tudatos vagy még tudattalan igény, amit kielégít.

Bontsuk elemeire ezt a mondatot:

TÖMEG – A nem jól fialó üzleti ötletek hátterében általában az áll, hogy túl kevés emberhez jutnak el, vagy úgy fogalmazzák meg őket, hogy már eleve csak egy szűk szegmenst szólítanak meg. Ennek általában az az oka, hogy az ötlet kitalálója bezárta a saját gondolatait. Egy adott közegben, helyben, témában vagy célcsoportban él, gondolkodik, és eszébe sem jut kitörni belőle.

TUDATOS és TUDATTALAN IGÉNY – Ha például úgy gondolkodom, hogy “korcsolyatanár vagyok, tehát azokat kell elérnem, akik korcsolyázni szeretnének tanulni”, akkor sokkal kevesebb embert érek el, mintha abban gondolkodom, hogy “azok a szülők a célcsoportom, akik szeretnék, ha a gyermekük sportolna” (ezzel már valamivel több szülőt érek el) vagy “azokat a szülőket szeretném elérni, akik egészséges gyermekeket szeretnének” (kvázi minden szülő ide tartozik).
El tudok tehát érni csak a korcsolyázással tömegeket? Nem! De az egészséggel igen – és utána már lesz kinek elmondanom, hogy miért érdemes pont a korcsolyát választani, olyanoknak is, akiknek soha nem jutott volna eszükbe korcsolyázni vinni a gyermekeiket. Így végül sokkal többen jönnek hozzám korcsolyázni, mint ha csak azoknak próbáltam volna eladni, akik már amúgy is korcsolyaoktatásra szerették volna vinni a gyermekeiket.
Ne úgy gondolkodj: “csak korcsolyát tanítok”, hanem úgy, hogy “tömegeket szeretnék egészséges életmódra és mozgásra nevelni” – ez már nem “csak” egy vállalkozás, hanem igazi küldetés!

Mi történhet?

A legtöbb vállalkozás azért nem indul el soha, mert nem merik elindítani. Gondolkodnak rajta, forog a vállalkozni vágyó fejében, hogy “de jó lenne”, és “de mi lesz, ha…” és végül győznek a kétségek.

Tanácsadó pszichológusként, amikor valaki elmondja nekem, hogy egy számára nagy, nehéz döntés előtt áll, akkor mindig végig szoktuk beszélni az opciókat. Mi történhet, ha az egyik vagy a másik irányba indul el? Mi a legrosszabb, ami történhet? Mi lesz akkor, ha az megtörténik? Ez a módszer segít letisztázni a képet, rendszerezni a gondolatokat, és szembenézni az akadályokkal.
Mi történhet, ha vállalkozni kezdesz?

1. opció: azonnal bejön. Ez a legjobb variáció. Elsőre beválik a terved, és fantasztikus sikereket érsz el szinte gond nélkül. Reális ez? Egyáltalán nem! Ugyanis nincs siker akadályok nélkül. A siker útja munkával, akadályokkal, küzdéssel van kikövezve. Csakhogy vannak, akik elbuknak az akadályokon, egy kis szél is képes eltéríteni őket az útjukról, és vannak, akik továbbmennek. Ez nem az ötleten múlik, csak és kizárólag rajtad.

2. opció: több lépésben sikerül. Erre van a legnagyobb esély: belekezdesz, nem megy annyira, javítasz rajta, tökéletesíted, megoldod a problémákat, építgeted, míg végül kialakul az a saját, egyedi, utánozhatatlan rendszer, ami csak a tiéd, és ami valóban működik. A siker itt sem az ötleten, hanem csakis a te kitartásodon és kreativitásodon múlik. Mindig vannak, akik csak az akadályokkal foglalkoznak, és azt várják, hogy valaki elgördítse az útjukból a köveket, és vannak, akik megkeresik a kiskapukat – vajon melyikük az életképesebb?

3. opció: A sokadik ötlet jön be. Ha nem jó volt az alapötlet, akkor mindig felmerül, hogy ha az első nem vált be, akkor kezdjünk egy újabbat. Vacak érzés, kudarcként élheted meg, hogy az első ötleted nem hozta a várt eredményeket, de van egy hatalmas előnyöd: a második ötleted megvalósításánál már lesz tapasztalatod! Gyorsabban, könnyebben mész majd előre, mert már tudod, mit kell tenned, és mi vár rád.

Kérdezz meg sikeres vállalkozókat, mind el fogják mondani, hogy a nagy sikert megelőzte néhány olyan próbálkozás, ami nem vált be. Ha az első sikertelenség után feladod, akkor viszont soha nem tudod meg, mi várt volna rád utána!

Hozzáteszem, az internetben az a remek, hogy az adott pillanatban be nem vált ötleteket parkolópályára teheted: az elkészült oldalt otthagyod egy időre, nem foglalkozol vele, de nem is szünteted meg teljesen – ismerek olyan oldalt, aminek a tulajdonosa egy évvel később ránézett a félbehagyott honlapjára, és kiderült, hogy tömegek kezdték használni bizonyos funkcióit, amikre ők nem is gondoltak, hogy sikeresek lehetnek. Egy ötlet nem feltétlenül azért nem indul be, mert már van olyan, vagy nincs rá igény: az is lehet, hogy csak időzítés nem megfelelő, vagy annyival megelőzi a korát az ötlet.

4. opció: nem sikerül. Mi történik, ha belevágsz egy ötletbe és nem válik be? Ez csak rajtad múlik. Vannak, akik feladják, vannak, akik átlépnek rajta, és továbbmennek. Ez csak a hiten múlik. Van egy barátom, akinek az első online vállalkozása csúnya kudarcot vallott, holott a legnevesebb tanácsadók segítségével indította el. Mondhatta volna utána, hogy “Hát ez az online vállalkozás dolog egy kamu. Lám, még a legnagyobbak sem tudtak segíteni nekem.” Ehelyett elindította a következőt, és néhány hónap alatt sikerre vitte, mert tudta, milyen életet szeretne élni, és mindenáron meg akarta valósítani.

Tudod, mi a legrosszabb, ami történhet? Pár ezer forintot és néhány hónapot eltöltesz azzal, hogy valami újat tanulsz és tapasztalatot szerzel egy új területen. Lehet, hogy nem válik be, de rengeteget tanultál, új gondolkodásmódokat ismertél meg, betekintést nyertél egy új világba, és biztos vagyok benne, hogy néhány év múlva valamikor még fel tudod használni ezeket a tapasztalatokat.

A teljes kudarc mint opció akkor lesz a tiéd, ha igazából fogalmad sincs, hogyan szeretnél élni, ha magadban is bizonytalan vagy, vagy mégse…

Tudod, milyen életmód az, ahogyan élni szeretnél? Ha ezt megfogalmazod magadnak, akkor csak az első 3 lehetőség eshet meg veled. Sokan egyáltalán nem tudják, mit szeretnének, csak sodródnak az életben. Persze jó lenne egy nagyobb ház, egy jobb kocsi, több pénz, de nincsenek konkrét képek a fejükben, ezért nem elég motiváltak arra, hogy tegyenek is értük.

Tudod, hogy milyen életmód az, ahogyan nem szeretnél élni? Ezt sokkal könnyebb megfogalmazni, ha ezt megválaszolod magadnak, máris tisztábban tudod látni az első kérdést is. Sőt: ha erre választ adsz magadnak, nagyon jó motiváció arra, hogy mindent megtegyél ellene.
Valójában nem a vállalkozási ötletekkel van a gond, hanem azzal, aki kitalálja őket. Először a célokat kell a fejedben rendbetenni, utána jöhet az ötlet és a megvalósítás, mert a benned levő szilárd alapok nélkül csak kártyavárat építesz.

Vida Ági
Forrás: Gazdagmami

  • 0
  • Nyomtatom